דוקטורנטית מצטיינת בתחום תאי הדלק

ד"ר מיטל שבירו, בוגרת בר-אילן חוקרת את תחום תאי הדלק במטרה לשפר את יעילותם ולהקטין באופן משמעותי את זיהום האוויר הנגרם משימוש במנועי בנזין, דיזל וגז.  בימים אלה היא משלימה פוסט דוקטורט במכון פטר גרונברג בגרמניה, ופועלת לסילוק המכשולים האחרונים בדרך להפיכת תאי הדלק למוצר נפוץ.  

תאי דלק הם ככל הנראה טכנולוגיית העתיד בתחום האנרגיה. יש להם יעילות עצומה בהשוואה למנועי בנזין, דיזל או גז, ופעולתם מייצרת מעט מאד זיהום אוויר, בחלקם עד אפס פליטות - בתא דלק הידרוגני למשל, תוצר השימוש היחיד הוא מים. הטכנולוגיה מתאימה לכל אמצעי התחבורה, ממכוניות, משאיות ואופנועים ועד למטוסים, אניות וצוללות. אלא שהדרך לעתיד וורוד ונקי עדיין ארוכה.


ד"ר מיטל שבירו, בוגרת בר-אילן המשלימה בימים אלה פוסט דוקטורט במכון פטר גרונברג בגרמניה, פועלת לסילוק המכשולים האחרונים בדרך להפיכת תאי הדלק למוצר נפוץ. ד"ר שבירו נשאבה לתחום האנרגיה במהלך לימודיה לתואר ראשון בבר-אילן. "מה שמשך אותי לתחום הייתה התרומה הגדולה שלו לסביבה," היא נזכרת, "ובהמשך החלטתי להקדיש לו את  הדוקטורט שלי." 


הדוקטורט של ד"ר שבירו עסק בסינתיזה ואפיון ננו-מבנים של ניקל מתוך פרקורסר אורגנו-מתכתי, בהנחיית פרופ' דוד זייתון במחלקה לכימיה. המחקר נועד לאפיין ננו-חלקיקים המשמשים כזרזים לתאי דלק, באמצעות מיקרוסקופיית אלקטרונים (TEM, STEM). "אנחנו מנסים להבין את ההתנהגות והתגובתיות של הקטליזטורים, ולמצוא דרכים לשפר את המבנה שלהם", מסבירה ד"ר שבירו. "תכנון קטליזטור בעל יכולות-על הוא אתגר לא פשוט, בייחוד במדיום חומצי, אבל בסוף נצליח."


 

הישגיה המחקריים של ד"ר שבירו זיכו אותה בשנת 2015 בפרס לדוקטורנטים מצטיינים מטעם האגודה הישראלית לכימיה, ובמלגות ופרסים נוספים, והובילו אותה ללימודי פוסט דוקטורט במכון לחקר האנרגיה והאקלים בעיר יוליך שבגרמניה, במחלקה להנדסת תהליכים אלקטרוכימיים IEK3. "השלמת פוסט דוקטורט בחו"ל היא חלק חשוב בכל קריירה אקדמית," אומרת ד"ר שבירו, "ויש בו הרבה תועלת לכולם – לי עצמי כמו גם למוסד המארח ולאוניברסיטת האם שלי. אני מקווה לחזור לבר-אילן בעתיד ולהוביל כאן צוות מחקר משלי."

לכתבות נוספות...