פוענח מנגנון גנטי שעשוי לסייע בפיתוח תרופות חדשות

חוקרי המעבדה לננו-ביו-פוטוניקה במכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים, בראשותו של פרופ' יובל גרעיני, פענחו את אחד המנגנונים האחראי על שמירת הסדר של ה-DNA בגרעין התא. גילוי זה  פותח פתח להמשך מחקר לצורך זיהוי מחלות ואולי בעתיד גם לריפויין

סוגיית הסדר הגנטי בגרעין התא עלתה בשנים האחרונות לראש הדיון המדעי, לאחר שהתגלה עד כמה היא חשובה למניעת מחלות. פרופ' גרעיני מסביר, כי "ה-DNA שאורכו כ-3 מטרים אינו מונח סתם כך בתוך הגרעין, אלא עובד ללא הרף לצורך יצירת חלבונים שונים. הסדר שבו ה-DNA ערוך בגרעין אחראי בין היתר להתפתחותן או אי התפתחותן של מחלות גנטיות שונות".

החלבון שחשיבותו התבהרה במחקר נקרא למין A. חלבון זה קשור למחלות שונות, אחת המוכרות שבהן היא מחלת הפרוגריה    (Progeria) הגורמת להזדקנות מהירה ביותר של ילדים, ועדיין לא נמצא לה מרפא. פרופ' גרעיני: "מחלת הפרוגריה נגרמת עקב שינוי מבני בחלבון הלמין A. במחקר הראינו את חשיבותו של החלבון לדינמיקה בגרעין, דרך מנגנון שמאפשר כנראה לחלבון לחבר קטעי DNA זה לזה. מעבר לכך, המנגנון החדש שהתגלה יכול להיות קשור גם לכל מערכת הבקרה הקשורה לייצור החלבונים. בעקבות הגילוי, אנו צופים שמחקרים נוספים יוכלו לחשוף מידע נוסף שיעזור אולי למצוא למחלה תרופה".

פרופ' גרעיני חוקר במעבדתו את ארגון הגנום, ולצורך כך הוא משלב שיטות מתחום הפיזיקה, שיטות מיקרוסקופיות מתקדמות ושיטות של הנדסה גנטית. המחקר מתבסס על סימון קטעים שונים של חלבוני ה-DNA בתא ומעקב אחרי תנועתם.

למחקר שותפים חברי המעבדה ובעיקר אלדד קפטן וד"ר אירנה ברונשטין והוא נערך בשיתוף עם פרופ' ירון שב-טל מהפקולטה למדעי החיים וכן חוקרים בארצות הברית, קנדה ואוסטריה.