משפטנים חברתיים

תכנית המצוינות בפקולטה למשפטים המיועדת לתלמידי שנה ב' וג' לתואר ראשון נועדה להצמיח דור של משפטנים פרו-אקטיביים הן בתחום המקצועי והן במישור החברתי. התכנית מושתתת על ערכים של יוזמה, חשיבה יצירתית, יכולת גבוהה של כתיבה אקדמית ומעשית, מנהיגות ומעורבות קהילתית

תכנית המצוינות היא תכנית לימודים דו-שנתית, חדשנית וייחודית המתנהלת בחסותו של דיקן הפקולטה, פרופ' שחר ליפשיץ. מובילים אותה ד"ר עדי אייל, מרצה וחוקר בתחומי המשפט והכלכלה ומומחה להגבלים עסקיים וד"ר הדר דנציג-רוזנברג, מרצה וחוקרת בתחום המשפט הפלילי, מתמחה בתחום זכויות נפגעי עברה.

 
הקבלה לתכנית אינה מבוססת על ציונים והיא פתוחה לכל הסטודנטים בשנים ב' ו-ג' של לימודיהם לתואר ראשון במשפטים. עם זאת מציין ד"ר אייל כי המועמדים יודעים היטב שהצטרפות לתכנית מחייבת השקעה רבה שכן הם נדרשים להתנדב, להשתתף בקבוצות קריאה, לכתוב עבודות, וגם לארגן כינוסים. "כדי להגיש מועמדות הסטודנטים כותבים מכתב אישי ועבודה מחקרית, ומבין כל הפונים מוזמנים כ-30 מועמדים לראיון קבלה קבוצתי, מתוכם נבחרים 15 להשתתף בתכנית. התכנית הזאת מאפשרת לתלמידים יצירתיים וחדשניים, גם אם אין להם את הציונים הגבוהים ביותר, להביא לידי ביטוי את יתרונותיהם".

 

ד"ר דנציג-רוזנברג מדגישה גם את חשיבותה של הערכיות בתכנית. "אנחנו בוחרים באנשים שמפַעם בהם רצון להשקיע בכל התחומים: הקהילתי-המנהיגותי והאישי-אקדמי. התכנית מהווה בעבורם פלטפורמה אידֵאלית להביא את עצמם לידי ביטוי בשני ההיבטים, כשבעינינו הפן הערכי מלווה כל צעד בעשייה המקצועית. אנו לא מסתפקים רק בטיפוח האקדמי האינדיבידואלי אלא מבקשים להרחיב את גבולות האכפתיות וליצור דור של משפטנים בעלי רגישות חברתית".

 

בפן האקדמי-מחקרי, הסטודנטים בוחרים את הנושא שאותו יחקרו, הם אוספים את חומרי הקריאה, מאתרים כינוסים ושיעורים רלוונטיים בכל תחומי הלימוד באוניברסיטה ומשתתפים בהם, וכך מרחיבים את ידיעותיהם ואת אופק העיסוק שלהם בתחומי המחקר שלהם. מפגש שבועי עם המנחים כולל הרחבות מתודולוגיות מגוונות: שיטות מחקר, כללים ועצות לכתיבת מאמר, מחקר אמפירי כמותי ואיכותני ורכישת כלים שיסייעו להם בכתיבת עבודותיהם בהווה ובעתיד. מרבית הסטודנטים בתכנית מתכננים להמשיך בלימודיהם לתארים מתקדמים.

 

הסטודנטים בתכנית מתקבצים בקבוצות קריאה בנות שלושה-ארבעה סטודנטים וכל קבוצה בוחרת לעסוק בתמה מחקרית מסוימת, למשל, משפט ורגשות, משפט ואקטואליה, רציונליות ואי-רציונליות במשפט, נשים במשפט. ד"ר אייל אומר כי השנה הצטרפו כמה מתלמידי התכנית לקבוצת קריאה בנושא רגולציה כלכלית, המתקיימת בשיתוף משרד עורכי הדין שִבֹּלת. "הם עוסקים בנושאים עכשוויים בהנחייתם של עורכי הדין ומתוך למידת הפרקטיקה המקצועית הלכה למעשה. נוסף על כך, הם קוראים, חוקרים ועושים עבודה אקדמית מעמיקה לקראת כל פגישה עם עורכי הדין, המומחים בתחום".

 

קבוצות הקריאה גם עורכות את 'פורום הפקולטה', במה אקדמית שנועדה להנגיש את הנושא שבחרו להתמקד בו, מזווית אקטואלית לשאר הסטודנטים בפקולטה. לדברי ד"ר דנציג-רוזנברג מדובר במיזם שמעצים את הסטודנטים בתכנית, האחראים גם לכל צדדי ארגונו. "הסטודנטים משתתפים פעילים בפורום. הם בוחרים ומזמינים את המרצים, מנחים את הפאנל, קובעים את השאלות. זו התנסות אקדמית שבדרך כלל רק סטודנטים לתארים מתקדמים נחשפים לה, וזו הזדמנות לתלמידים בתכנית למנף את הכלים שרכשו ואת הבקיאות שצברו בתחום שבו עסקו משך כמה חודשים מכיוונים רבים ומזוויות מגוונות ולהעביר את הידע שלהם לחבריהם לספסל הלימודים."

 

ד"ר אייל מוסיף כי קבוצות הקריאה הן גם אמצעי לפיתוח מנהיגות חברתית. "וזה מתחבר לפעילות ההתנדבותית הענפה שמקיימים הסטודנטים בתכנית המצוינות שלנו". כמה מהסטודנטים בתכנית מרצים לפני אסירים בבתי הכלא בתחומים שאינם משפטיים ומארגנים הרצאות אורח וכך רותמים בני משפחה, חברים, מרצים, ומצרפים גם אותם לפעילות; אחרים מארגנים פעילויות לילדים במקלטים לנשים מוכות – בעיקר סטודנטים גברים, שמהווים מודל גברי אחר לילדים אלו; יש גם סטודנטים שיוזמים כתיבה של ערכים משפטיים בוויקיפדיה, בתמיכה ובחניכה של מרצים מומחים באותם התחומים.

 

מיזם נוסף נערך בשיתוף עם בית הספר אורט לוד, שבמסגרתו הסטודנטים מלמדים משפט בבית הספר. מטרת המיזם, לדברי ד"ר אייל היא ליצור קשר בין האוניברסיטה לבני נוער מן הפריפריה, שאינם מכירים את האקדמיה ואצל רובם היא אינה נמצאת בתודעה כאפשרות לעתיד. "השנה הבאנו את תלמידי שני המחזורים לשש שעות לימוד באוניברסיטה, בהנחיית הסטודנטים בתכנית, ובני נוער שלא חשבו שהאוניברסיטה רלוונטית בשבילם ישבו באולם והתווכחו בינם לבין עצמם מה ילמדו בעתיד". לדבריו, השמועה על הפעילות הייחודית כבר עברה מפה לאוזן, ומנהלי בתי ספר נוספים כבר הביעו את רצונם לקיים פעילות דומה גם עבור תלמידיהם.

 

דיקן בית הספר למשפטים פרופ' שחר ליפשיץ מוסיף כי בוויכוח המתמיד המתנהל בחברה הישראלית בשאלה עד כמה מוסד אקדמי צריך להיות מעורב בעשייה חברתית, נותנת הפקולטה את תשובתה באופן ברור. "אצלנו בבר-אילן – אין ויכוח. תכנית המצוינות היא ביטוי לאמירה הערכית והמהותית של הפקולטה למשפטים ולתפיסה שהאוניברסיטה אינה מגדל שן, לדעתנו היא בהחלט יכולה וצריכה לרתום את כוחותיה לקידום הקהילה והחברה".

לכתבות נוספות...