התמחות במוגבלות שכלית

תכנית ההתמחות במוגבלות שכלית המוצעת לסטודנטים לתואר שני בחינוך מיוחד, בבית הספר לחינוך בבר-אילן, היא ההתמחות הראשונה מסוגה בישראל ואחת הבודדות הקיימות בתחום זה גם בחו"ל. ההתמחות מקנה לסטודנטים הכשרה עיונית ומעשית לתפקידי ריכוז, הדרכה, ניהול והוראה במגוון אוכלוסיות ושכבות גיל

 
בין הקורסים הנלמדים בהתמחות: מנגנוני שימור ופיצוי באנשים עם מוגבלות שכלית; תכניות לימודים; גישות התערבות בגיל הרך; אבחון וטיפול בקשיים אקדמיים של אנשים עם מוגבלות שכלית; אבחונים נוירו-פסיכולוגיים; קשב וזיכרון, מוח ולמידה.


בנוסף ללימודים התיאורטיים כוללת ההתמחות גם פרקטיקום ייחודי שבו יעבדו הסטודנטים עם אנשים עם מוגבלות שכלית הלומדים בבר-אילן לימודים אקדמיים עם התאמות, במסגרת פרויקט 'עוצמות'. כמו כן תתבצע עבודה מעשית במרכז בייקר לילדים בעלי מוגבלות שכלית בגיל הרך. 
 

ראש ההתמחות פרופ' חפציבה ליפשיץ אומרת כי יזמה את ההתמחות מתוך הכרה בצורך באנשי מקצוע בעלי התמחות מיוחדת שיעבדו עם אנשים עם מוגבלות שכלית. "מוגבלות שכלית היא פרופסיה בפני עצמה ויש הרבה מה ללמוד בתחום. כדי שניתן יהיה למצות את היכולות הגלומות באנשים עם מוגבלות שכלית צריך מורים עם ידע מקצועי מהשורה הראשונה".

 

תכנית הלימודים בהתמחות נשענת הן על הבסיס התיאורטי הרחב של מחקריה של פרופ' ליפשיץ בנושא, והן על ההתפתחויות החדשניות בעולם בנושא המוגבלות השכלית. את ידיעותיה היא מיישמת יחד עם צוות מרכז בייקר לקידום ילדים עם מוגבלות שכלית בגיל הרך וכן עם צוות הקתדרה לקידום וחקר כושר ההשתנות ע"ש מצ'אדו בראשם היא עומדת. המסגרת הקתדרה היא יזמה ועומדת בראש פרויקט 'עוצמות' - שילוב אקדמי בן שלוש רמות לבוגרים בעלי מוגבלות שכלית. פרופ' ליפשיץ: "הפרויקט מתנהל כבר 5 שנים ותודות לו אנחנו נמצאים כיום בחזית הידע בתחום הזה בישראל. עד כה תשעה מתלמידי הפרויקט הצליחו להשתלב בקורסים רגילים כשומעים חופשים עם זכות בחינה, וצברו לזכותם קרדיט של 5 נקודות אקדמית. בתשע"ו הם למדו גם אנגלית וקורס במדרשה לבנות".

 

ההתמחות כוללת שני מסלולים – עם וללא תזה, והיא מיועדת לבעלי תואר ראשון בכל מקצועות מדעי החברה.

 

לפרטים ולהרשמה

 

ניתן לפנות למזכירות תואר שני בבית הספר לחינוך


 

לכתבות נוספות...