"הספר צריך 'לשמח' את הקורא, גם אם הוא מדכא בתוכנו"

שולה פרומר

ד"ר אריק גלסנר, שגדל במשפחה דתית והתכוון להיות רב, 'יצא בשאלה', שירת בצבא, פנה לאקדמיה, השלים דוקטורט בבר-אילן והפך לאחד הקולות הבולטים בזירה המקומית של ביקורת הספרות והתרבות


"רבים מעורכי הספרים הם סופרים מתוסכלים", אמר פעם ט.ס.אליוט, המשורר ומבקר הספרות הבריטי-אמריקני, זוכה פרס נובל לספרות. האם אמירה זו מתאימה גם לתיאור מבקרי הספרות?  "בוודאי", משיב המבקר והסופר ד"ר אריק גלסנר, הנחשב לאחד הקולות הבולטים בזירה המקומית של ביקורת הספרות והתרבות. "לתחושתי, מבקרים רבים הם אנשים שרוצים לכתוב. אמנם הכישרון לכתוב ביקורת שונה במהותו מכישרון הכתיבה הספרותית, אבל עובדה זו לא תמנע מהמבקר להיות סופר. ישנם מבקרים שזכו להיות סופרים גדולים, חיים ברנר למשל. אחרים, דוגמת ברוך קורצווייל, הם מבקרים גדולים, אך לא סופרים".
 
גלסנר, 44, גדל במשפחה ציונית דתית במושב כפר הרא"ה. הוא למד בישיבה הגבוהה בבית-אל ובעצם התכוון להיות רב, אבל 'יצא בשאלה', עזב את הישיבה, התגייס לישיבת ההסדר "אור עציון", השלים שירות צבאי בן שלוש שנים, סיים לימודים בתוכנית הבינתחומית למצטיינים באוניברסיטת תל-אביב, ואת עבודת הדוקטור שלו בנושא ביקורת הספרות בישראל בעידן הפוסט-מודרני כתב במחלקה לספרות עם ישראל בבר-אילן, בהנחיית ד"ר רחל אלבק-גדרון.

ב-2004 פירסם גלסנר את הרומן הראשון שלו, "ובזמן הזה", ומאז הוא מפרסם ביקורת ספרים בכלי תקשורת שונים ומשמיע את קולו בבלוג הספרותי שלו "מבקר חופשי". ב-2007 זכה בפרס ברנשטיין לביקורת הספרות. הוא מרצה ב"בצלאל' ובמסגרות אחרות בנושא התיאוריה של האמנות, ומפרסם ביקורות ספרות במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות" וטור ביקורת תרבות ב"מקור ראשון". לאחרונה יצא לאור ספרו "מדוע איני כותב".

העידן הפוסט מודרני טשטש גבולות והכריז על קץ האידיאולוגיה? 
"אנחנו נמצאים בעידן של חיפוש פוסט-פוסט מודרני המציאות הרבה יותר מורכבת. מבקר זקוק לאידיאולוגיה. אם הוא כותב רק בשם טעמו הפרטי, סיבת קיומו קורסת" - כך, בקצרה, פורס באוזנינו ד"ר גלסנר את תמצית עבודת הדוקטור שלו, אך מודה כי ממרחק הזמן עמדותיו העכשוויות מורכבות יותר: "הביקורת מצויה היום במשבר והאקלים הרעיוני מחליש את עמדת המבקר, אבל לא מבטל אותה. המסגרת המעניקה את המקום לביקורת ספרים הצטמצמה מאוד במהלך השנים האחרונות, אך עדיין מאפשרת לשרטט מפת מצב מסוימת. נוכחות דפי הביקורת בעיתונים היא עדות לכך שיש דופק, שיש חיים ספרותיים פומביים שוקקים. מבקר הוא אדם שיש לו היכרות עם המסורת הספרותית ודרכה הוא משווה את הספר המבוקר למרחב הספרותי שהוא מכיר. מאידך גיסא, המבקר אינו יודע כול. לא הייתי רוצה שמבקר ייחשב כ'פוסק הלכה'. גם לציבור הקוראים יש חשיבות".   

רצית להיות רב. מה קרה?
"הייתי מסור ללימודים הדתיים ולחוויה הדתית, אבל הבנתי שישנם גם עולמות אחרים, עולם הרגש ועולם היצר, שאינם באים לידי ביטוי בבית המדרש ובחוויה הדתית. בעקבות התאבדותו של אבי (הוא סבל מדיכאון חודשים לפני כן. עד היום איננו מבינים את המעשה שעשה), ראיתי שעולם הרגש הוא עולם שחייבים לטפל בו. בלעדיו - עלולה הנפש להרחיק למחוזות מסוכנים. עולם הרגש הוא עולם רחב מאוד והספרות נותנת לו מענה שלא מצאתי בעולם הדתי. יש בסופר משהו חשוף. הוא מספר סיפור ועוסק ברגשות בצורה יותר גלויה. בגיל תשע עשרה הבנתי שאני רוצה לפנות לכיוון הספרות והמעבר היה מהלך מהיר".
ספרו של גלסנר "מדוע איני כותב", שראה אור לאחרונה מתאר סבך של מערכות יחסים: בין גיבור הספר לאביו שהתאבד, מערכות יחסים עם נשים, עם אבות ספרותיים ועם הספרות עצמה. הוא מעיד עליו כי "זהו רומן עם יסודות אוטוביוגרפיים, אבל אינו אוטוביוגרפיה ולא מֶמוּאַר", משתף גלסנר, "השתמשתי בחומרים אישיים מתוך ניסיון להבין את עצמי".  

מדוע בחרת לכתוב רומן? 
"הרומן הוא ז'אנר המתאר את המתחולל בחיי הנפש של האנשים בתנאים חברתיים מסוימים. ביכולת לחדור אל צפונות הנפש אין תחליף לרומן. הקורא עובר תהליך של בירור פנימי דרך הספרות. הספר צריך 'לשמח' את הקורא, וזה אינו סותר את העובדה שכמה מהספרים המהוללים בקאנון הספרותי הם מדכאים בתוכנם. ספר 'משמח' הוא כזה שיוצרו עיצב אותו עיצוב אסתטי ומרומם רוח והצליח לזקק זהב אסתטי מהכאב".

מהו ממד העונג שלך בקריאת ספר?
במשיכה שלי לספרות אני מנסה למצוא איזושהי השקפת עולם או פילוסופיה שעולה מתוך היצירות. בכל ספר שאני קורא אני מתמודד עם השאלה מה זו בכלל ספרות ומה אני מחפש בה.

את מי אתה אוהב במיוחד לקרוא?
את חיים ברנר, יעקב שבתאי ויהושע קנז.  גם הסופר והמשורר הצרפתי מישל וולבק מעניין אותי.

מאשימים את מבקרי הספרות, שהם ממהרים לפרסם דבר ביקורת ושהרשת מלאה במבקרים מטעם עצמם.
ספרים רבים מתפרסמים חדשות לבקרים ויש להתייחס אליהם. אני חושב שיש ערך רב לקריאה ראשונה ויש ערך רב לדיווח הזה. בוודאי שיש ערך לקריאה שנייה ושלישית, אבל הזמן קצר. אני מאמין במבקרים מקצועיים. הם מתמסרים לביקורת ומהווים כתובת ברורה ואחראית לקורא. יחד עם זאת, אינני שולל את המבקר האינטרנטי שצובר מוניטין ויש לו קהל. מבקר כזה הוא מבקר לכל דבר.
 
האם קל לך יותר לכתוב ביקורת שלילית על ספר מתורגם מאשר על ספר ישראלי?
לאין ערוך. הסצינה הספרותית הישראלית קטנה, ואתה תיתקל במבוקר שלך במוקדם או במאוחר, וזה לא נעים. אני יודע זאת על בשרי. עם זאת, צריך לשמור על טון לא פוגעני, מנומס ותרבותי גם כשאתה 'קוטל'. יוצאים מכלל זה הם מקרים נדירים של ספרות שיש בה 'סכנה לשלום הציבור', כדוגמת ספריה של איין ראנד ("מרד הנפילים", "כמעיין המתגבר" ואחרים), שעדיין משפיעים מאוד, ולדעתי משפיעים לרעה, על אנשים צעירים. 

מה דעתך על פרסומן של רשימות רבי מכר?
אני לא מתנגד לתופעה כשלעצמה. יש לרשימות אלה ערך עיתונאי ויש צורך להביאן לידיעת הציבור, אם כי בתדירות נמוכה יותר. עם זאת, רשימות אלה אינן משקפות בהכרח את ערכם הספרותי של הספרים ואין לשפוט על פיהן. 

לכתבות נוספות...

מינויים חדשים

טלי פארי תשובה מונתה למנהלת בית ספר "אביב" ברמת אביב ג'

מרדכי (מוטי) לוי מונה לסגן נשיאת בית המשפט השלום באילת

יאיר פינס מונה למשנה למנהל רשות מקרקעי ישראל

לירן איזנברג מונה לסמנכ"ל טכנולוגיות בחברת ואלינור

יעקב (ינקי) קוינט מונה למנהל רשות החברות

עו"ד טל אברהם מונתה לסניגורית הציבורית המחוזית של מחוז צפון

זאביק הירשמן מונה לסמנכ"ל מערכות המידע של קבוצת G4S בישראל

איתי בר-נחום מונה למשנה למנכ"ל ב-HackerU

יהודה ונדרולדה מונה לסמנכ"ל הכספים של הבורסה

מיה דבש מונתה לאוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב בחולון

איתמר בן דוד מונה לתפקיד יו"ר ועדת התכנון המחוזית של מחוז חיפה

צאלה וקסמן גונן מונתה לסמנכ"לית שירות והסברה בעיריית כפר סבא

סגי איתן מונתה כחברה מטעם הציבור במועצה המנהלית של בנק ישראל

ישי דה ליאון מונה לדירקטור במחלקת ההיי טק של פירמת פאהן קנה

שאול דנקור מונה למנכ"ל חברת מנדלסון תשתיות ותעשיות

ענת גואטה מונתה ליו"ר הרשות לניירות ערך

אמיר שניידר מונה למנהל תחום הדיגיטל בבנק הפועלים

עו"ד מיה גבאי טובול מונתה ליו"ר אנגל משאבים

אודי שוסב מונה למנכ"ל תאגיד "פלג הגליל"

מיקי שטרסבורגר מונה לסמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על

ד"ר רונן יוכפז מונה למנהל אגף הפיתוח בחטיבת המחשוב של בנק הפועלים

ארז כלפון מונה ליו"ר למנהלת הליגות בכדורגל

לכל המינויים החדשים