חינוך דיגיטלי

בוגרת בר-אילן גילה בן-הר, אחראית במסגרת תפקידה כמנכ"לית מט"ח על פיתוחן של תכניות לימוד מקוונות ופלטפורמות דיגיטליות למערכת החינוך. בעקבות תפקידה זה, היא נבחרה לאחת מ-50 הנשים המשפיעות בישראל על ידי עיתון גלובס. לעתיד הלא רחוק היא צופה כי קורסים וירטואליים, מרכזים ללימוד וירטואלי ושילוב למידה מהבית ישנו את מבנה ההוראה ומבנה בתי הספר, מרכזי ידע מתקדמים יחליפו את הכיתות המסורתיות, ומחשבים ניידים ודקיקים יחליפו את ילקוטי הספרים.   

גילה בן-הר, בוגרת ומוסמכת בית הספר לחינוך של אוניברסיטת בר-אילן, משמשת ב-12 השנים האחרונות כמנכ"לית המרכז לטכנולוגיה חינוכית, מט"ח, ארגון הפועל ללא למטרות רווח. הארגון פועל כקבלן מול משרדי הממשלה ובעיקר נותן שירותים למשרד החינוך ומספק לו ראייה כוללת על הפרויקטים הדיגיטליים והמקוונים שלו. כ-500 מעובדי הארגון הם בעלי תארים מתקדמים ועיקר עיסוקם הוא פיתוח פלטפורמות אינטרנטיות וכלים דיגיטליים חדשניים. הפיתוחים מבוססים על תכניות הלימודים של משרד החינוך, ותכניות חדשניות מהעולם, תוך יצירת תכניות הוראה והדרכה בסביבות מקוונות.

במסגרת תפקידה מקדמת בן-הר גם פרויקטים של לימוד באמצעות האינטרנט כמו החונכות הווירטואלית והתיכון הווירטואלי בשיתוף עם משרד החינוך, שמטרתם לצמצם פערים לימודיים וחברתיים ולאפשר ליותר תלמידים ללמוד מקצועות מדעיים. הפרויקטים מציעים לתלמידי בתי הספר התיכוניים קורסי לימוד 'און ליין' למגמות המתמטיקה והפיזיקה בהיקף של 5 יחידות, וגם סיוע בלימודים בכל יתר המקצועות על ידי חניכה מקוונת של סטודנטים מצטיינים.

מלבד קידום תחום המדעים מציינת בן-הר כי מט"ח שם דגש גם על עידוד השיח בין המגזרים השונים בחברה. "אנחנו מפתחים תכניות לימוד ללימודי אזרחות וחיים בסובלנות, שמעודדות שיח בין דתיים לחילוניים ובין ערבים ליהודים, מגיל הגן ועד י"ב. תכניות הלימוד שלנו מיועדות לדוברי עברית וערבית, לחינוך הממלכתי, הממ"ד והחרדי וגם לילדים עם לקויות למידה". כמו כן היא מציינת כי תכניות רבות בתחומי רוח וחברה כמו מקראנט, מיזם 929  ושפות מפותחות בארגון ומשתלבות במערכת החינוך ובציבור .

תפקיד המורה בעידן המחשב
בן–הר מסבירה כי משרד החינוך הוא שקובע ומפתח את תכניות הלימודים והגופים החיצוניים שנבחרים במכרזים מתרגמים אותן לחומרי למידה. "הערך המוסף שלנו הוא בראייה הכוללת שאנו מוסיפים למשרד בכל הנוגע לפיתוח התוכן, לדרכי ההוראה, וגם לדרכי ההערכה והבקרה". כמו כן, היא מוסיפה, יש חשיבות רבה להבאת החידושים והיוזמות לטובת מערכות החינוך, כמו קונספט הילקוט הדיגיטאלי, כותר ספרי לימוד- ספרים מקוונים והתיכון הווירטואלי.

לדבריה, התלמיד בעידן החדש מצוי כמעט באופן קבוע מול אתגרים רבים וגירויים שאותם הוא מקבל ממרחבי הרשת. "מחקרים מוכיחים כי ככל שהתלמיד יהיה מעורב יותר בתהליך הלמידה תהיה לו תחושה גבוהה יותר של סיפוק, והבנה,  וכך יגבר גם הסיכוי שיפנים את התכנים. העולם הדיגיטלי הוא הדבר הכי טבעי היום לילדים. הם משוטטים הרבה במאגרי מידע אינטרנטיים ויש להם פורומים שבהם הם נפגשים ומדברים וירטואלית. השאלה שמנחה אותנו היא איך לעזור להם לפתח את המיומנות הללו, ולרתום אותם לידע ולהשכלה ממשית ולקריאה ביקורתית. התפקיד שלנו הוא ללמד אותם איך לאתר את המידע הדרוש להם להתמודדות עם נושאים במערכת החינוך, איך לארגן אותו, איך להיות אורייני מחשב מושכלים יותר".

בן-הר גם שואפת לכך שהמשימות שיקבלו התלמידים יהיו כאלה שדורשות הן ניתוח מידע והן עבודה שיתופית. "לדוגמה, עבודת חקר בגיאוגרפיה יכולה לכלול מפה אינטראקטיבית שמאתגרת את הילדים לזהות את המקום, למקם אותו בגלובוס, ובהמשך לכך להבין מהם תנאי השטח והאקלים השורר בו, וגם איזו תעשייה או חקלאות יכולה להתפתח שם ועוד". לדבריה, העולם הדיגיטלי מאפשר לנו להמחיש עובדות מדעיות בצורה דיגיטלית. ביצוע עצמאי של משימות תוך עבודה משותפת עם ילדים אחרים יגרום להם ללמוד בעצמם ואף יעשיר אותם בידע.  

עם זאת, היא מדגישה, אין בכך משום הצעת אלטרנטיבה לבתי הספר או למורים. "תפקיד המורה אכן השתנה בעידן שלנו עם זאת הוא היה ונותר מאד משמעותי. נוסף על תפקידיו המסורתיים כיום המורה הוא גם מתווך ומנחה. הממד הטכנולוגי שנוסף להוראה מסייע לו ומעצים אותו וגם מאפשר לו לאתגר את התלמידים במשימות שמתאימות לרמה ולקצב של כל אחד. בהתאם לכך משתנים תהליך הלמידה, תהליך ההוראה וגם ההערכה".  

בית הספר כמרכז אינטראקטיבי
את רוב התכנים ניתן כיום ללמוד בצורה ובאמצעים דיגיטליים, אך אין זה אומר שניתן יהיה לוותר כליל על בתי הספר בעתיד. לדברי בן-הר, העובדה שכיום, בכל בית כמעט יש מחשב ואינטרנט מצביעה דווקא על הצורך בהעמקת תפקידי בית הספר ובהרחבתם. "הילדים הקדימו את מערכת החינוך וכיום הם כבר נמצאים בעולם הזה של מידע מגוון ורב. האתגר שעומד בפני בתי הספר הוא איך להביא את העולם המעניין והמאתגר, ללמידה שמובילה לאינטראקציה בין תלמיד לתוכן ובין התלמיד לתלמידים אחרים. התפקיד של המורים על כן, מורכב היום יותר מבעבר שכן נדרשת מהם מומחיות הן בהיבטים חברתיים ערכיים, הן בהיבטים הדיסציפלינריים והן בהיבטים של האוריינות החדשה".

שינויים אלו מובילים לדבריה, גם לשאלות עקרוניות בדבר מבנה בתי הספר, הרלוונטיות של מספר התלמידים בכיתות, האם הילד יבוא לבית הספר עם הילקוט הכבד על הגב או עם מוצר קצה דיגיטלי שמאגד בתוכו את כל מאגרי הידע ומאפשר לו דרך חדשה של למידה, עצמאית יותר ויצירתית יותר. "החלק הזה של הלימוד הדיגיטלי מאד ישפיע על מבנה מערכת החינוך כולה בעתיד ואני מאחלת לנו שנדע לעשות את השינוי הזה בצורה הטובה, כולל אפשרות של הנגשת הידע באופן הטוב ביותר".

חוויה שונה בתכלית
בן-הר שנבחרה לפני חמש שנים על ידי עיתון גלובס לאחת מתוך 50 הנשים המשפיעות בישראל, החלה את דרכה המקצועית כמחנכת בבית הספר היסודי נוף ים באשקלון. בהמשך מילאה תפקידי הדרכה וניהול במערך ההדרכה והניהול הפדגוגי ברמת השרון. היא הקימה וניהלה את אגף החינוך בזיכרון יעקב וכמה שנים מאוחר יותר מונתה לראש מנהל החינוך, התרבות והספורט בעיריית תל אביב-יפו. בשנת 2004 מונתה למנכ"לית מט"ח.

ללימודים באוניברסיטת בר-אילן הגיעה בן-הר לאחר שנישאה, הפכה לאם וגם הספיקה להתנסות בחינוך, בהוראה ובניהול החינוך. מתקופת לימודיה בבר-אילן היא זוכרת לטובה בעיקר את נכונותו של סגל המרצים לסייע לה בהתמודדות עם הדילמות שהביאה לכיתה מהשטח. "תמיד ראיתי את עצמי כמיישמת ולא כאשת מחקר ובאמת הרבה דברים שלמדנו בכיתה יישמתי תוך כדי לימוד. זה היה החלק המעניין בלימודים. חלק מהדברים והתיאוריות היו לי מוכרות מהשטח אני זוכרת שהיה לי שיתוף פעולה מלא ושיח פתוח עם המרצים. התיאוריות והמחקרים שלמדנו תמכו במה שעשיתי במציאות". באופן כללי מציינת בן-הר כי החוויה שלה באוניברסיטה, בניגוד לסטודנטים צעירים שבאים ללימודים ללא ניסיון מקצועי, הייתה חוויה שונה בתכלית. "אני זכיתי מזה שהגעתי בשלה ומנוסה והשאלות מהשדה והשיח עם המרצים היה מאד קונקרטי בניגוד לסטודנטים צעירים שהתייחסו לחומר כתיאוריה נקייה שלא תמיד ניתן לקשור אותה למה שקורה בשטח. אני זוכרת שלקחתי את הקורסים של טכנולוגיה וחינוך והשאלות שהתמודדתי איתן היו מאד מהותיות, לא ידעתי אז שבעוד כמה שנים אני הולכת לעסוק בדיוק באתגרים הללו".

לכתבות נוספות...

מינויים חדשים

יוחנן לוקר, יו"ר דירקטוריון כיל, מונה ליו"ר עמותת ידידי המרכז הרפואי סורוקה

רווית קזס טירם נבחרה לנהל את בית הספר הממלכתי A צומח ברובעים החדשים בראש העין

אודי ויזנר מונה למנכ"ל חטיבת התוכנה בחברת אפקון בקרה ואוטומציה

אסי לויתין בן-עמרם מונתה למנהלת שיווק ונכסים מניבים בחברת רוגובין

עו"ד דני ויטמן נבחר לפרקליט מחוז ירושלים (פלילי)

עו"ד ברוך לוברט מונה ליועץ המשפטי של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון

אלי דפס מונה ליו"ר דירקטוריון חברת אל על

עו"ד אשרה גז-אייזנשטיין מונתה לפרקליטת מחוז תל אביב.

דינה גלפונד מונתה לאחראית לקוחות בתחום הביטוח בחברת מיה מחשבים

אריאל הדר מונה למנהל הטמעות מערכות SAS ללקוחות מובילים, בחברת מיה מחשבים

יניב דורני מונה לסמנכ"ל כספים בחברת פוינטר

רו"ח אלעד כהן מונה למנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות אפסילון

שירית אביטן-כהן מונתה לכתבת הפוליטית של העיתון 'מקור ראשון' ואתר האינטרנט שלו

יוגב שמני מונה למנהל ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי

אביב קינן מונה לראש מנהל החינוך בעיריית ירושלים

אורנה הוזמן בכור מונתה ליו"ר דירקטוריון נמל אשדוד

עו"ד איתי אופיר מונה ליועץ המשפטי של משרד הביטחון

חיים עזרן מונה למנהל הרכש בעיריית נצרת עילית

ד"ר שלומית פחימה מונתה למנהלת אגף הרווחה בעיריית קריית שמונה

נפתלי אקרמן מונה למבקר עיריית רחובות

ערן יעקב מונה לתפקיד הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר

חיים משה מונה לסמנכ"ל הנדסה בחברת וריטס סולושנס

אורטל זוהר-וולף מונתה לסמנכ"לית משאבי האנוש בחברת בזק בינלאומי

אוראל להב מונה ליו"ר המועצה הדתית באזור

 לכל המינויים החדשים