המדריך לצליחת ראיון עבודה

בשעה טובה, הוזמנתם לראיון עבודה. זה אומר שמציע המשרה התרשם לטובה מקורות החיים ששלחתם ומתוך מאות מועמדים, נבחרתם להתקדם לשלב הראיון האישי. כדי שתוכלו לצלוח גם את השלב הזה, קיבצנו עבורכם מספר עצות שכדאי לאמץ

למדו את החברה ואת התפקיד
הפגנת ידע על החברה ועל התפקיד משקפת את רצינותו ואת התלהבותו של המועמד. לפני הראיון למדו כל מה שניתן על התפקיד ועל החברה.

הכירו את המראיין
כדאי לברר מי יערוך את הראיון, והאם מדובר באיש משאבי האנוש או במעסיק הפוטנציאלי הישיר. היכרות מוקדמת עשויה להפחית את המתח ולסייע בהשגת תחושת שותפות כלשהי עם המראיין.

הפגינו ביטחון עצמי
העריכו מראש את הכישורים ואת היתרונות שלכם והבליטו אותם בדבריכם. הימנעו מהתבטאויות שמעידות על חוסר ביטחון, כמו "אין לי ניסיון אבל...", כל עוד לא נשאלתם על כך.

תחשבו חיובי

מומלץ לא לבוא לראיון עם רגשות כעס, מרירות ואכזבה מראיונות או מתפקידים קודמים. התייחסו לראיון כאילו הוא הראשון ושכל הדרכים פתוחות בפניכם.


אמצו גישה עניינית
אל תנסו לפענח את אישיותו ואת מחשבותיו של המראיין. השיבו על שאלותיו בצורה גלויה וכנה בלי לחשוב איזו תשובה תרצה אותו. הגיבו בענייניות וברוגע, בין אם מדובר במראיין נוקשה ובין אם במראיין ידידותי.  

לומר את האמת
בראיון
ציינו עובדות אמיתיות, ובמיוחד את אלה המדגישות את יתרונותיכם. עם זאת, חשיפה יתרה עלולה להבליט גם את החולשות. לכן נהגו במידתיות וזכרו כי בידיכם השליטה מה לומר ואיך לומר זאת.

לא להצטנע

אל תהססו לתת דוגמאות על עצמכם או על הצלחות שלכם ממקומות עבודה קודמים, גם אם אין להם קשר ישיר לתפקיד. גם בתפקיד מלצר אפשר להכניס סממנים אישיותיים שבאו לידי ביטוי בעבודה.

מוטיבציה

להראות התלהבות ורצון אמיתי לעסוק בתפקיד ולעבוד בחברה. מוטיבציה גבוהה מוסיפה הרבה נקודות למרואיין.  


שאלות מכשילות

 

ספר/י לי על עצמך
הכינו מראש טקסט תמציתי של כחמישה משפטים שיכלול את עיקר קורות החיים. לאחר פירוט קצר של הפרטים האישיים, ספרו על היתרון ועל הניסיון הכי חזקים שלכם שרלוונטיים לתפקיד. בדבריכם יש להיצמד לעובדות המוזכרות בקורות החיים ולא להכניס סעיפים חדשים, ובוודאי לא סותרים.  

מה התכונות הטובות והרעות שלך?

לשאלות אלו יש כמה וריאציות: מה הכי אהבת, או מה הפריע לך במקום עבודתך הקודם? מה היו הקשיים שבהם נתקלת? איך היית משנה את דרך התנהלותך? רצוי להכין מראש שלוש תכונות טובות שרלוונטיות לתפקיד ושלוש תכונות המראות על חולשה אפשרית ובו זמנית גם להסביר איך המועמד מתגבר על חולשה זו בעת עבודתו. אם אין די ניסיון מקצועי ממשי ניתן להשתמש גם בדוגמאות מעבודות זמניות, מהשירות הצבאי, מפרויקט הגמר וכיוצא באלה. לדוגמה: "אני קצת בלגניסטית, אבל בגלל שאני מודעת לכך למדתי לעבוד תמיד עם רשימות מסודרות". או "אני נוטה לביקורתיות ולפעמים אנשים נעלבים ממני. אבל כיוון שאני מודע לזה אני סופר עד עשר לפני שאני מעיר..." תשובות כנות מלמדות על פתיחות המועמד ועל אינטליגנציה רגשית גבוהה. 

למה את/ה רוצה את התפקיד?
לעתים שאלה זו מופיעה בוורסיה קצת יותר פרובוקטיבית כגון: "למה אני צריך להעסיק דווקא אותך כשיש לי כל כך הרבה מועמדים אחרים עם ניסיון?". זה המקום להפגין את הידע המעמיק שלכם על החברה והתפקיד וכן את המוטיבציה הגבוהה שלכם לעבוד בתפקיד המוצע ובחברה המציעה את התפקיד.  

איפה אתה רואה את עצמך בעוד כמה שנים?
המעסיק מצפה מהמועמד כי יעבוד בתפקיד המוצע לפחות בשנתיים-שלוש הקרובות, בתשוקה ובכיף ולא מתוך תסכול וציפייה מתמדת לתפקיד הבא. לכן בתשובה לשאלה זו יש להתייחס לעובדה שאתם רוצים מאד את התפקיד הנוכחי ולא רק כמקפצה לעתיד.

לא לצפות להכשרה
מעסיקים בדרך כלל מצפים מעובד חדש כי יניב תפוקות במהירות וללא כל צורך בהשקעה מיוחדת. לכן יש להימנע מאמירות כמו "אם תלמדו אותי אני אלמד מהר" או הודאה כי "בזה אני לא מבין". המועמד צריך לומר בדיוק מה הוא יודע ואם יש לו חסכים כלשהם, עליו לקחת אותם על אחריותו כגון: "את התוכנה הזאת למדתי אבל עדיין לא עבדתי בה, עם זאת אני לומד מהר ואלמד תוך כדי עבודה". או "לא ניהלתי אנשים באופן ישיר אבל אני מסתדר טוב עם אנשים והובלתי כבר פרויקטים בצבא".


לבוש ושפת גוף
בכל מקום עבודה נהוג קוד לבוש שונה. עם זאת, כדי לעורר את הרושם הנכון ולהצליח בראיון העבודה, עלינו לנהוג בכבוד כלפי החברה והמראיינים, להתלבש ולהתנהג באופן המשקף את רצינות כוונותינו.

באופן כללי: חשוב מאד ללבוש בגדים נקיים, מגוהצים ומסודרים.

לגברים: נעליים סגורות, מכנסי בד, חולצה מכופתרת או פולו.

לנשים: חולצה מכופתרת בעלת שרוולים, חצאית באורך הברך או מכנסיים ארוכים.

להימנע: מלבישת ג'ינס, כפכפים, בגדים חשופים מדי, צמודים במיוחד או שקופים, עודף תכשיטים ואיפור, צבעים זרחניים, הדפסים צעקניים. עם זאת, גם חליפה רשמית הכוללת שלושה חלקים ועניבה יהיו מוגזמים בישראל ברוב המקרים.   

שפת גוף: כשנכנסים לחדר אפשר ללחוץ את ידו של המראיין רק אם הוא מגיש ראשון את היד למועמד.

חשוב להתיישב על כל מושב הכיסא, לשבת בזקיפות ולשדר נינוחות. עם זאת יש להימנע משליחת הרגליים קדימה והרמת הידיים לעורף, תנוחה המשדרות ביטחון עצמי מופרז.

את החפצים האישיים כמו משקפיים, ארנק ומפתחות יש להניח בתיק.

את התיק יש לתלות על משענת הכיסא או להניח בסמוך ובכל מקרה, לא על השולחן.

לא להישען על שולחן המראיין ולא לגעת בחפציו.

לא לשלב ידיים. ידיים שלובות מבטאות בדרך כלל התגוננות, שלילה, הסתייגות או חוסר ביטחון.

כפות ידיים קפוצות, משדרות התנגדות. לעומת זאת כפות ידיים פתוחות מאפיינות מצב של פתיחות וכנות.

בזמן השיחה להביט מדי פעם בעיני המראיין

לחייך

לצפייה בסרטון הדרכה לראיונות עבודה:

                                              

סייעו בהכנת הכתבה: עידית וינר, מנהלת גיוס בחברת "כיוון ישיר" ויעל פרימק מנהלת הדרכה והכנה לראיונות עבודה באתר הדרושים AllJobs .  

לכתבות נוספות...